قمة منتديات عرب الهنادى

شارك معنا فى الدعوه الى الله ..... الياهو الدعوى يقوم بارسال اذكار يوميا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

شارك معنا فى الدعوه الى الله ..... الياهو الدعوى يقوم بارسال اذكار يوميا

مُساهمة من طرف نور الدين محمود في الثلاثاء 10 يونيو 2008, 2:26 pm


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى فى الله

يسعدنا ان تشاركوا معنا فى الدعوه الى الله عن طريق هذا العمل البسيط ولكن ان شاء الله سيكون له ثواب عظيم عند الله عز وجل

وان شاء الله نحتسب جميعا المشاركه فى هذا العمل من باب الدعوه الى الله

والدعوه الى الله اجرها عظيم وسوف نذكر بعض الآيات والاحاديث لنذكر بفضلها العظيم

****************يكفي الدعاة – يا شباب – منزلة ورفعة .. أنهم خير هذه الأمة على الإطلاق ، قال تعالى في سورة آل عمران : (( كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ..)) .
****************يكفي الدعاة سمواً وفلاحاً أنهم المفلحون والسعداء في الدنيا والآخرة ، قال سبحانه في سورة آل عمران : (( وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ )) .
****************ويكفي الدعاة شرفاً وكرامة أن قولهم في مضمار أحسن الأقوال ، وأن كلامهم في التبليغ أفضل الكلام .. قال جل جلاله في سورة فصلت : (( وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ )) .
****************ويكفي الدعاة منَّا وفضلاً أن الله سبحانه يشملهم برحمته الغامرة ، ويخصهم بنعمته الفائقة ..
قال عز من قائل في سورة التوبة : (( وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ )) .
****************ويكفي الدعاة أجراً ومثوبة .. أن أجرهم مستمر ومثوبتهم دائمة .. روى مسلم وأصحاب السنن عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : (( من دعاء إلى هدى كان له من الأجر مثل أجور من اتبعه لا ينقص ذلك من أجورهم شيئاً.. )) .
****************ويكفي الدعاة فخراً وخيرية .. أن تسببهم في الهداية خير مما طلعت عليه الشمس وغربت .
روى البخاري عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال : (( .. فوالله لأن يهدي بك رجلاً واحداً خير لك من حُمر النَّعم )) وفي رواية : (( خير لك مما طلعت عليه الشمس وغربت )) .

هل رأيتم – يا شباب – منزلة تضاهي منزلة الدعوة ؟

طيب دلوقتى بعد ذكر هذا الفضل اكيد معظمنا نفسه يساهم فى الدعوه الى الله ويكون داعى الى الله ويبعد عن الاستعمال السىء للايميل وخصوصا الشات

عايز تبعد عن الشات والمخالفات اللى فيه ؟؟ عايز تقضى وقت على النت يحسب فى ميزان حسناتك ؟؟ الحل بسيط جدا تعاون معنا ونعين بعض على الطاعه وعلى فعل الخير
طيب ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الفكره باختصار كتير مننا بيفتح ايميله بيلاقى جايله رساله اوف لين من اى حد يعرفه ممكن الرساله دى تكون فيها آيه او حديث او دعاء اوكلمات بسيطه ممكن تأثر فيه
احنا هنحاول نستغل الحكايه دى وهنتعاون اننا نرسل رسايل دينيه لاكبر عدد ممكن واى انسان هيقرأها او يعمل بيها هيكون فى ميزان حسناتنا جميعا ان شاء الله وهتكون داعى الى الله والموضوع ده مش هيكلفك دقايق مجرد انك هتبعت الرساله لكل المضافين عندك
شفت ان الفكره بسيطه ومش محتاجه اى مجهود محتاجه بس انسان يقبل على الله ويريد الخير لنفسه ولغيره
كتير هيقول انا شايف ان الموضوع ده مالوش لازمه ومش هياثر مين اللى هيأثر فيه الكلمات البسيطه دى ..... اقول والله عن تجربه شخصيه فيه ناس اتغير حالها من المعصيه والبعد عن الله الى المحافظه على الصلاة والقرب من الله تبارك وتعالى بفضل هذه الرسايل البسيطه ولازم يكون فيه تعاون لنشرها بصوره اكبر ليستفيد منها اكبر عدد من الناس .

طيب انا دلوقتى عجبتنى الفكره ايه المطلوب منىوأشارك ازاى ؟؟


اقولك حاجه بسيطه خالص انت هضيف الايميل ده عندك
da3wa_salafia
الايميل على الياهو

وهنرسلك رسايل اوف لين باستمرار وكل اللى عليك انك ترسلها لكل الموجودين عندك او لو عندك رساله كويسه هتبعتها لنا واحنا هنبعتها لكل المشتركين ..
موضوع بسيط ومش هياخد اى وقت ولا مجهود

وطبعا هنعلمك ازاى تبعت وان شاء الله الشرح هيكون بالصور واى استفسار هيتم الرد عليه سواء هنا فى المنتدى او على الايميل وهيتعمل القسم ده لمتابعة المشروع والجديد والملاحظات وهيتعمل موضوع لارشفة الرسايل هيتم وضع فيه كل الرسايل اللى هتتبعت عشان لو حد عجبته رساله وحب يرجعلها ممكن يوصلها بسهوله .

**************** طبعا المسجات هتكون على مذهب اهل السنه والجماعه وهيكون فيه دقه ان شاء الله فى اختيار الكلمات والمواضيع .

****************ملحوظه مهمة****************
ياريت ياشباب اللى يضيف الايميل يكون فعلا واخد الموضوع بجد ويكون عنده حماس للموضوع مش يضيف الايميل وخلاص لانه بكده بياخد مكان واحد ممكن يفيد اكتر
ولازم يكون اهل للموضوع ده ويكون ناوى يحسن من نفسه مش مجرد ارسال للرسائل من غير ما يكون ليها تأثير عليه لان الغرض من الفكره هو الاستفاده والتعلم والعمل بهذا العلم

أسأل الله أن يجعل هذا العمل خالصا لوجهه
وألا يجعل حظنا من ديننا قولنا

وفى انتظار مشاركاتكم معنا واقتراحاتكم

م
ن
ق
و
ل
:cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
avatar
نور الدين محمود
المشرف العام
المشرف العام

ذكر عدد الرسائل : 19
العمر : 32
المزاج : رايق
تاريخ التسجيل : 20/05/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: شارك معنا فى الدعوه الى الله ..... الياهو الدعوى يقوم بارسال اذكار يوميا

مُساهمة من طرف محمود ابوحنفي في الأربعاء 11 يونيو 2008, 2:41 am

جزاك الله خيرا

لك مني أجمل تحيه

محمود ابوحنفي
مشرف منتدى الترفيه والابتسامة
مشرف منتدى الترفيه والابتسامة

ذكر عدد الرسائل : 11
العمر : 33
تاريخ التسجيل : 23/05/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى